Masz problemy z zasypianiem? Odczuwasz bóle głowy? Towarzyszą Ci problemy z trawieniem? To tylko kilka przykładowych skutków długotrwałego stresu. Jak sobie z nim radzić? Jak opanować nerwy? Wszystkie potrzebne wskazówki znajdziesz poniżej.

Jak radzić sobie ze stresem?

 

Ćwicz

Aktywność fizyczna zmniejszy w Twoim ciele poziom hormonu stresu (kortyzolu), a w zamian  podniesie poziom endorfin, odpowiedzialnych za uczucie szczęścia.

Ćwicz codziennie po 30 minut – biegaj, jeździj na rowerze, spaceruj, idź na siłownię – nawet taki krótkotrwały wysiłek pomoże Ci wyzwolić endorfiny.

Śpij

Codziennie potrzebujesz 7-8 godzin snu. Aby zwiększyć efektywność snu i zmniejszyć poziom stresu, kładź się spać o tych samych porach. Dzięki temu nauczysz swój organizm odczuwać zmęczenie.

Zapewne pierwszą rzeczą, jaką robisz rano to spojrzenie na telefon. Aby lepiej zacząć dzień, odłóż swojego smartfona na drugi koniec pokoju. Dzięki temu nie będziesz go sprawdzać od razu po przebudzeniu. Zamiast powitania dnia z Facebookiem, zafunduj sobie krótki stretching (ćwiczenia rozciągające).

Jedz

Zajadasz stres czekoladkami lub chipsami? Błąd! Zadbaj o zdrowe odżywianie:

  • Spożywaj lekkostrawne posiłki
  • Odstaw cukier
  • Zjedz śniadanie przed wyjściem do pracy – niech twój organizm od rana ma siłę aby ostro pracować
  • Zamień paluszki i biszkopty na owoce i warzywa
  • Pij zieloną herbatę – posiada wiele antyoksydantów, które usuną z Twojego ciała wolne rodniki odpowiedzialne za stres i procesy starzenia.
  • Ogranicz kawę i napoje energetyczne – w stanie podwyższonego stresu nawet 1 filiżanka kawy to za dużo. Kofeina wywołuje reakcję stresową, ponieważ pobudza wydzielanie przez organizm adrenaliny, która przyczynia się do wzrostu ciśnienia krwi.

Pij

Dbaj o regularne uzupełnianie płynów – lekarze i dietetycy zalecają ok. 8 szklanek wody dziennie. Odwodnienie organizmu powoduje większą produkcję hormonu stresu, kortyzolu.

Zrezygnuj z alkoholu

Niszczy on nie tylko Twoją wątrobę, ale także zwiększa reakcję stresową Twojego organizmu

Zrelaksuj się

Posłuchaj relaksacyjnej muzyki. Wybierz muzykę instrumentalną, bez wokalu. Sprawdź czy odstresowują Cię dźwięki natury, takie jak szum morza czy śpiew ptaków. Wpisz w wyszukiwarkę internetową: relaxing music, oceans sound, mindfulness. Możesz również wypróbować medytacji w zupełnej ciszy.

Weź długą, gorąca i aromatyczną kąpiel – wykorzystaj świeżą melisę lub ulubione olejki zapachowe

Jak radzić sobie ze stresem w codziennych sytuacjach

 

Nie przejmuj się

Spóźniłeś się na pociąg, bo po drodze był wypadek?

Niestety takie sytuacje są poza naszą kontrolą. Uspokój się i powtarzaj sobie w myślach, że nie masz na nią wpływu- pomoże Ci to zaakceptować fakt, że pewne rzeczy są poza Twoim zasięgiem.

Nie dramatyzuj

„Nie zdążę zrobić sprawozdania na czas”

Widzisz przyszłość w czarnych barwach? To kwestia Twojego nastawienia. Spójrz na sprawę obiektywnie. Odetniesz dzięki temu emocje i spojrzysz na sprawę z dystansu. Powtarzaj sobie ‘na pewno zdążę’, ‘dam sobie radę’.

Wyrzuć z siebie to, co Cię gryzie

Zdenerwowałeś się w domu lub sklepie? Przelej swoje emocje na papier lub klawiaturę, albo opowiedz o tym bliskiej osobie a na pewno poczujesz ulgę.

Stres w pracy

Sposób komunikowania się ma duży wpływ na ludzi. Zasada ta dotyczy również pojedynczych słów. Poniżej przedstawiamy przykłady słów, których powinieneś unikać:

„ale” – na niektórych działa jak płachta na byka. Zamiast powiedzieć „zrobię to ale za tydzień” powiedz „zrobię to w tydzień, czy takie rozwiązanie Ci odpowiada?”

„spróbuję” – rozmówca oczekuje od Ciebie nie próby ale rozwiązania, unikaj tego określenia, ograniczysz stres u siebie i u rozmówcy. Zapewnij że zrobisz “wszystko co w Twojej mocy aby rozwiązać problem”

„niestety” – nie rozpoczynaj zdania od tego słowa. Zamiast mówić „niestety, nie ma takiej możliwości” powiedz „zależy mi na pozytywnym zakończeniu tej sprawy, aczkolwiek nie sądzę żeby w najbliższym czasie udało mi się znaleźć rozwiązanie”

Ważne jest aby w sytuacji stałego stresu potrafić się wyciszyć i uspokoić. Dlatego przebywaj w cichym miejscu kilkanaście minut dziennie, unikaj miejsc gdzie kłócą się inni ludzie, ścisz telewizor o kilka tonów, odpocznij od problemów znajomych.

Spróbuj zastosować chociaż kilka rad z artykułu przez miesiąc i zobacz, czy lepiej radzisz sobie z nerwami. Istnieje duża szansa, że poczujesz różnice i pokonasz stres!

Skazany na biurko – czyli jak ćwiczyć w pracy

Chcesz być na bieżąco z nowymi postami i informacjami? Polub Nas na Facebooku – znajdziesz tam różne ciekawostki i oferty promocyjne https://www.facebook.com/hotelwiosna/

Tagi: #stres #jakwalczyczestresem #sposobynastress #chillout #niedenerwujsie #relaks #czasnarelaks

 

 

Facebook Comments
Klaudia Skrabot

Od dzieciństwa związana ze sportem, najpierw przez taniec, a obecnie poprzez ćwiczenia siłowe, kettlebell oraz trening funkcjonalny.

Licencjonowany instruktor Fitness oraz Aqua Areobic. Na co dzień prowadzi zajęcia fitness, aqua fitness oraz taneczne z dziećmi.

Promotorka zdrowego stylu życia, opartego na aktywności fizycznej i zdrowym odżywianiu.

Uważa, że każdy może być „FIT” – wystarczy tylko chcieć.