Nawyki żywieniowe wpływają nie tylko na masę ciała, ale przede wszystkim na samopoczucie fizyczne  i  psychiczne.  Wszystko  co  dostarczasz  do  organizmu  ma  wpływ  na  jego  kondycję. Poniżej możesz znaleźć wskazówki, które pomogą Ci zachować zdrową dietę, bez rezygnacji z przyjemności jedzenia.

JEDZ RÓŻNORODNIE

Nie  ma  jednego  produktu,  który  dostarcza  nam  wszystkich  potrzebnych  składników odżywczych,  dlatego  też  jedz  różne  produkty  spożywcze,  które  zaspokoją  wszystkie  Twoje potrzeby  żywieniowe.  W  swoim  codziennym  jadłospisie  uwzględnij  produkty  ze  wszystkich grup: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i jego przetwory oraz mięso. Każdy poziom piramidy żywieniowej dostarcza nam innych niezbędnych składników. Jedząc ciągle to samo, zachowujesz odpowiedni poziom niektórych witamin i minerałów, cierpiąc na niedobory innych.

Przykładowo, produkty zbożowe są źródłem większości witamin z gr. B, ale nie zawierają B12,którą znajdziemy głównie w mięsie.

REGULARNIE SPOŻYWAJ OWOCE I WARZYWA

Jedz  co  najmniej  5  porcji  owoców  albo  warzyw  każdego  dnia,  najlepiej  niech  będą urozmaiceniem każdego posiłku. Może wydawać Ci  się  że to dużo, ale warzywa i owoce  są niezastąpionym  źródłem witamin, bez  których  nasz  organizm  nie  może  prawidłowo  funkcjonować.  Sam  niestety  ich  nie wytwarza,  ani nie potrafi magazynować. Przez  regularne ich jedzenie  sprawisz  że organizm będzie mógł przez cały dzień korzystać z zawartych w nich cennych składników.

Zadbaj  by  np.  zawsze  rano  pić  szklankę  soku,  na  drugie  śniadanie  zjadać  jabłko,  w  porze obiadu  dużą  porcję  gotowanych  warzyw,  na  podwieczorek  banana,  a  na  kolację  miseczkę surówki.

WIELKOŚĆ PORCJI

Kontrolowanie wielkości zjadanych posiłków jest nieodłącznym elementem skutecznej diety. Niestety większość  z nas ma  problem  z  zapanowaniem  nad  apetytem. Na szczęście istnieją sposoby na zmniejszenie porcji jedzenia bez wyrzeczeń. Kontrolowaniu  porcji  nie  służy  spożywanie  posiłków  przy  suto  zastawionym stole. Pokusa nałożenia dokładki jest wówczas trudna do zwalczenia.

Jeżeli chcesz uniknąć takiej sytuacji, na stole stawiaj tylko talerz z jedzeniem. Gdy  pojawi  się  chęć  nałożenia  drugiej  porcji, odczekaj  20  minut­  tyle  czasu  potrzebuje organizm, by poczuć sytość.

NIE JEDZ, GDY JESTEŚ BARDZO GŁODNY

Największą ilość kalorii spożytych w ciągu dnia pochodzi z obiadu. Aby zmniejszyć porcję dania obiadowego, zjedz wcześniej sałatkę. Zaspokoisz pierwszy głód i unikniesz przejedzenia. Jeśli chcesz, aby sałatka spełniała swoje funkcje, upewnij się, że nie składa się wyłącznie z kilku listków sałaty. Konieczne są do tego warzywa.

Zapamiętaj prostą zasadę: im bardziej kolorowo na talerzu, tym lepiej. Oszukaj troszkę  swoje  ciało. Wypij  szklankę  wody  przed  posiłkiem,  dzięki temu  dojdzie  do zapełnienia żołądka, przez co mniej miejsca zostanie na pokarm. Zmniejszy się też napięcie w żołądku powodujące głód. W rzeczywistości poczujemy się syci i mniej zjemy.

MAŁE I CZĘSTE POSIŁKI

Staraj  się  jeść  regularnie,  najlepiej  około  5  posiłków  dziennie  co  3/­4  godziny.  Zbyt  długie przerwy  między  posiłkami  powodują  „głodzenie”  organizmu,  co  owocuje  większym odkładaniem się tłuszczu i doprowadza nas do niekontrolowanego głodu i przejedzenia. Częste jedzenie pomaga też uregulować stężenie cukru we krwi, a tym samym insuliny, której nadmiar przyczynia się do tworzenia tkanki tłuszczowej. Regularność sprzyja przyspieszeniu metabolizmu, dzięki czemu organizm częściej w ciągu dnia pracuje nad spalaniem posiłku.

RÓWNOWAGA

Nie ma potrzeby, aby każdy posiłek był idealny. Jeśli przesadzisz z tłuszczem, cukrem lub solą w  jednym  posiłku,  upewnij  się  że  następny  będzie  lżejszy,  by  zadośćuczynić  wcześniejsze „nadużycie”. W ten sposób możesz zrównoważyć dietę w ciągu dnia.

Zobacz kolejny artykuł: Poproszę na wynos – czyli drugie śniadanie

Chcesz być na bieżąco z nowymi postami i informacjami? Polub Nas na Facebooku – znajdziesz tam różne ciekawostki i oferty promocyjne https://www.facebook.com/hotelwiosna/

Facebook Comments
Klaudia Skrabot

Od dzieciństwa związana ze sportem, najpierw przez taniec, a obecnie poprzez ćwiczenia siłowe, kettlebell oraz trening funkcjonalny.

Licencjonowany instruktor Fitness oraz Aqua Areobic. Na co dzień prowadzi zajęcia fitness, aqua fitness oraz taneczne z dziećmi.

Promotorka zdrowego stylu życia, opartego na aktywności fizycznej i zdrowym odżywianiu.

Uważa, że każdy może być „FIT” – wystarczy tylko chcieć.